آیه ۱۰۳ سوره سوم (آل عمران) ?قاری؛عبدالباسط
?بسم الله الرحمن الرحیم
?آیه ۱۰۳ سوره سوم (آل عمران)
?قاری؛عبدالباسط
✍واژه شناسی؛
●اعْتَصِمُواْ
•از ریشه «ع ص م» می باشد که در معنای منع کردن، جلوگیری و دفع، دوری کردن، پناه بردن به چیزی، چنگ زدن به کار می رود ●حَبْل
•از ریشه «ح ب ل» و به معنای رِباط و رَسَن آمده است؛ یعنی ریسمانی طولانی و محکم که باآن شیئی را می بندند ●لاتفرقوا
•فعل نهی از ریشه «ف ر ق» و به معنای افتراق، فاصله، جدایی و تشتّت بین دوشیئ است.
✍مصادیق حبل الله؛
✔با توجه به روایاتی که در منابع مختلف شیعه و اهل سنت وجود دارد ،
منظور از حبل الله در این آیه شریفه قرآن و اهل بیت علیهم السلام می باشد؛ ⬅️پیامبراکرم (ص) می فرمایند: «إنَّ هذَا القُرآنَ حَبلُ اللّهِ ، والنّورُ المُبينُ ، والشِّفاءُ النّافِعُ» اين قرآن ريسمان خدا و نور روشن گر و درمانى سودبخش است .
?جامع الأخبار : ۱۱۴/۲۰۰
⬅️امیرالمؤمنین علی (ع) می فرماید: «فَإِنَّهُ حَبْلُ اللهِ الْمَتِینُ و سَبَبُهُ الْأَمِین.»
?نهج البلاغة : الخطبة۱۷۶ ⬅️پیامبر (ص) در وصف امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند:«هُوَ حَبلُ اللّهِ المَتينُ …»
الأمالي للصدوق : ص ۲۶۴ ح ۲۸۲
⬅️امام باقر علیه السلام می فرماید: «آل محمد هم حبل الله الذی اُمرنا بالاعتصام به»
منظور از حبل الله که خدا امر کرده به چنگ زدن به آن آل محمد هستند.
?بحار الأنوار : ج ۲۴ ص ۸۵ ح ۹
⬅️امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه می فرمایند: «نحن الحبل.»
?مجمع البيان :۲/۸۰۵ ✔روشن است که بین این دو دسته روایت هیچ تعارضی وجود ندارد زیرا با توجه به حدیث ثقلین و حقیقت قرآن و اهل بیت یک حقیقت جدایی ناپذیر هستند. در حدیث معروف به ثقلین پیامبر (ص) می فرمایند:«:إنّي تارِكٌ فيكُمُ الثِّقلَينِ ، كِتابَ اللّهِ وأهلَ بَيتي ، وإنَّهُما لَن يَتَفَرَّقا حَتّى يَرِدا عَلَيَّ الحَوضَ »من در ميان شما دو چيز گران بر جاى مى گذارم: كتاب خدا و اهل بيتم. اين دو هرگز از هم جدا نمى شوند تا آن كه در كنار حوض [كوثر] بر من وارد شوند.
?المستدرك على الصحيحين : ج ۳- ص۱۶۱-ح ۴۷۱۱-عن زيد بن أرقم